Ishrana tokom dojenja

Verovatno ste negde čuli da treba da jedete za dvoje tokom trudnoće. Iako bi moglo biti neke istine u ovom savetu, ne bi trebalo da to shvatite bukvalno. Studije su pokazale da prekomeran unos hrane može da pretvori gestacijski dijabetes u dijabetes tipa 2, tako da je bitno da ishranom obezbedite vašem telu šta mu treba, ali ne više od toga.

Pravila su slična tokom perioda dojenja. Treba da imate zdravu, izbalansiranu ishranu sa širokim spektrom hranjivih materija, u količini koja zadovoljava potrebe vašeg tela. Dok dojite, verovatno trošite i do 500 kalorija dnevno više, tako da u zavisnosti od težine koju ste dobili tokom trudnoće, vašeg metabolizma i drugih faktora, morate ili ne morate da povećate količinu hrane koju unosite. Najbezbedniji način da ostvarite zdravu ishranu je da slušate svoje telo. Jedite kada ste gladni i uzimajte manje, ali zdravije obroke. Međutim, ako osetite gubitak apetita, bila bi dobra ideja da se konsultujete sa vašim lekarom. Ponekada ovo može biti jedan od znakova postporođajne depresije.

Šta tačno znači “izbalansirana ishrana”?

Ključ je u raznolikosti. Ako jedete različitu hranu, ukus vašeg mleka će se menjati, što će dozvoliti vašoj bebi da se adaptira i da prihvati razne ukuse mnogo pre nego što počne da jede čvrstu hranu. Zdrava ishrana je zasnovana na pravoj hrani umesto na industrijski obrađenim proizvodima koji imaju jako malo nutritienata, a i mnogo sastojaka koji nisu potrebni vašem telu kao što su veštačke boje i poboljšivači ukusa. Kada je reč o hrani koju treba da imate na tanjiru, cilj je da svakodnevno jedete sastojke iz svih grupa namirnica opisanih ispod:

  • Hrana bogata proteinima kao posno meso, jaja, riba (sa niskim koncentracijama žive), mlečni proizvodi, pasulj i sočivo
  • Integralni hleb i pirinač kao izvori skroba
  • Mnogo voća i povrća, posebno zeleno lisnato povrće
  • Hrana bogata kalcijumom, kao što su mlečni proizvodi
  • Zdrave masti koje mogu da se nađu u orasima, avokadu, ribi i ekstra devičansom maslinovom ulju
  • Puno vode

Hrana koju treba izbegavati tokom dojenja

Ako pijete kravlje mleko to može da utiče na vašeg mališana i da izazove simptome kao što su nadutost, osip, natečenost u licu, dijareja, povraćanje itd. Uzrok tome je protein u kravljem mleku na koje je vaša beba možda alergična. Ako mislite da je to u pitanju, pričajte sa vašim lekarom da ne pijete mleko nekolino nedelja, da biste vidite da li će se simptomi kod vaše bebe povući.

Izbegavajte puno kafeina tokom dojenja. Generalna preporuka je ne više od 200 mg kafe dvevno za majke dojilje. Imajte na umu da kafeina nema samo u kafi, već i u crnom čaju, energetskim i nekim gaziranim pićima. Povećano unošenje kafeina može poruzrokovati da vaša beba postane nemirna i nervozna, i da ima probleme sa spavanjem.

Alkohol prolazi kroz majčino mleko do bebe, zbog čega treba da izbegavajte redovan unos alkohola tokom dojenja. Ako želite čašu vina, najboje je da to uradite nakon što ste dojili ili ispumpali mleko nego, i planirajte barem 2 sata po piću pre sledećeg dojenja ili pumpanja. Na taj način, telo dobija što više vremena da se oslobodi od alkohola pre sledećeg hranjenja.

Ponekada ćete primetiti da vasa beba ima grčeve nakon što jedete začine ili povrće kao luk, praziluk ili pasulj. To može biti slučajnost, ali ako primetite grčeve kod vaše bebe svaki putpreporučuje se da mogućeg uzročnika privremeno izbacite iz ishrane.

Ako ste navikli na zdravu ishranu sa određenim biljkama ne treba da je menjate ako vaša beba ne pokazuje znakove da joj smeta. Verovatno se već navikla na određenu hranu tokom vremena provedenog u materici.